رفع شکاف قیمت بین مواد غذایی سالم و ناسالم نیازمند کمک دولت است

 22 ژوئیه 2016- تنوع در رژیم غذایی یک عامل مهم در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است، یک مطالعه ی جدید نشان داد که شکاف قیمت بین مواد غذایی سالم و ناسالم یکی از نگرانی ها در کاهش تنوع مواد غذایی اقشار خاصی در جامعه  است.

غذاها در 5 گروه مختلف: محصولات لبنی، میوه ها، سبزیجات، گوشت و جایگزین های آن و غلات طبقه بندی می شوند. یک مطالعه که در دانشگاه کمبریج و دانشکده ی بهداشت دانشگاه  UCLAدر کالیفرنیا  انجام گردید نشان داد که اطمینان از تنوع مواد غذایی مصرف شده می تواند به کاهش خطرابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 در این تحقیق اطلاعات 23238 فرد از طریق پرسشنامه های بسامد خوراکی در فاصله ی سالهای 1993 تا 1997 بررسی گردید. سپس این افراد به مدت متوسط 10 سال تحت نظارت قرار گرفتند و سلامت کلی آنها  بررسی شد. در مجموع  892 مورد ابتلا به دیابت در این گروه شناسایی گردید.

 تجزیه و تحلیل اطلاعات و مقایسه ی رژیم غذایی افراد با یکدیگر نشان داد افرادی با رژیم غذایی متنوع تر 30 درصد کمتر از سایرین در معرض  خطر ابتلا به دیابت هستند.

 به نظر می رسد  تنوع در رژیم غذایی و اطمینان از مصرف همه گروه ها (گوشت، لبنیات، میوه ، سبزی وغلات) به نوعی دارای اثر حفاظتی در برابر بیماریهای متابولیک است. با این حال، محققان نتوانستند  علت این امر را توضیح دهند، بغیر از تئوری عمومی اینکه "تنوع در رژیم غذایی و اطمینان از دریافت انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند".

با تجزیه و تحلیل عمیق تر، محققان دریافتند که مواد غذایی متفاوتی توسط این افراد مصرف شده است، برخی افراد از مواد غذایی که دارای خواص درمانی و فواید بیشتری است، استفاده می کردند. تنوع در سبزیجات، میوه جات ومحصولات لبنی با کاهش ابتلا به دیابت همراه بود.

هزینه های سلامت

محققان با آنالیز اطلاعات این افراد یک موضوع بسیار مهم را کشف کردند، آنها دریافتند که مصرف مواد غذایی سالم  و متنوع هزینه ی بیشتری را به ازاء هر فرد در روز دارد.

درحقیقت یک رژیم متنوع که شامل هر پنج گروه مواد غذایی باشد از یک رژیم غذایی پایه که رژیم غذایی کمتر سالمی  است، 18 درصد گران تر است.

 نتایج آنها نشان داد مصرف یک رژیم غذایی متنوع در مقایسه با یک رژیم غذایی که تنها شامل 3 گروه از مواد غذایی یا کمتر است در هر روز برای یک فرد 4.15پوند بیشترهزینه دارد، بعنوان نتیجه، محققان اعلام کردند برای از بین بردن این تفاوت قیمتها که می تواند مانعی برای دستیابی به رژیم های غذایی سالم و متنوع باشد دولت باید اقداماتی را انجام دهد و اقدامات بهداشت عمومی که برای جلوگیری از ابتلا به دیابت انجام می شود، باید شامل سیاست گذاری قیمت مواد غذایی برای ترویج رژیم غذایی متنوع و سالم باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/price-gap-between-health-and-unhealthy-foods-needs-government-aid,-study-pleads-94647377.html